środa, 12 lutego 2014

Tarta gryczano-borowikowa



Nie wiem skąd wpadł mi do głowy pomysł połączenia kaszy z tartą. Podobno wiele osób tak robi, o czym nie wiedziałem, dlatego i tak uznam, że jest to tylko i wyłącznie mój autorski pomysł. Łączyłem już kaszę pęczak z boczkiem i cebulką w tarcie, dzisiaj jednak (przy dość jesiennej jak na zimę aurze) postanowiłem przygotować tartę z grzybami.

Składniki:

Kruche ciasto:
250 g mąki

125 g masła Lurpak klasycznego
2 jajka
Pół łyżeczki soli
Łyżeczka ziół prowansalskich

Nadzienie:
200 g kaszy gryczanej palonej
3 suszone borowiki
200 ml śmietany 18%
4 jajka
3 ząbki czosnku
2 łyżeczki posiekanej natki pietruszki
Przyprawy (sól, pieprz, gałka muszkatołowa, zioła prowansalskie)
Ser do posypania (według uznania)

Przygotowanie:

Dzień wcześniej moczymy suszone borowiki w szklance wody.

Ciasto:
Mąkę z masłem i jajkami zagniatamy, doprawiamy solą i ziołami. Wyrabiamy tak długo, aż ciasto będzie dobrze połączone. Następnie owijamy je folią spożywczą i wstawiamy do lodówki na 2 godziny.
Po 2 godzinach ciasto wykładamy do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia lub natłuszczonej i posypanej mąką lub bułką tartą. Równomiernie rozprowadzone ciasto nakłuwamy widelcem i wstawiamy do piekarnika na około 15 minut w temperaturze 170°C.



Nadzienie:
W międzyczasie przygotowujemy nadzienie. Wodę, w której moczyły się borowiki wlewamy do garnka, dolewamy potrzebną ilość wody i gotujemy w niej kaszę gryczaną. Kiedy kasza gotuje się, kroimy drobno grzyby (ja przecisnąłem je przez praskę do czosnku). Ugotowaną kaszę mieszamy z grzybami.
Jajka, śmietanę i przyprawy miksujemy dokładnie przez około 3 minuty. Przeciskamy przez praskę czosnek i dodajemy do masy jajeczno-śmietanowej razem z natką pietruszki.
Kiedy spód do tarty zapiecze się, wysypujemy na niego równomiernie kaszę z grzybami i zalewamy masą. Możemy delikatnie zruszyć kaszę, by masa dokładnie się z nią połączyła.
Całość wkładamy do piekarnika i pieczemy przez około 30 minut w temperaturze 180°C. Chwilę przed końcem pieczenia możemy położyć na wierzch ulubiony ser pokrojony w paski i zapiekamy jeszcze przez kilka minut aż ser stopi się i zarumieni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz